Mannenvriendschap

on

Deze week werd mijn goede vriend Jaap 60 jaar. We kennen elkaar sinds 1981. Hebben samen gestudeerd en de Sahara met een Peugeot 504 doorkruist (best car ever made, vertelt ex-Top Gear Jeremy Clarkson). Zijn op een mobylette van Bamako naar Ouagadougou gereden en hebben zeven jaar samengewoond op de Jan Hanzenstraat – tegenover het nu zo fancy De Hallen in Amsterdam.

Lichtelijk vermoeid van (iets te)veel werken en feesten reisde ik maandag af naar het Noord Franse Lerzy om mijn goede vriend Kock op te zoeken. Wij noemen elkaar bij een stukje achternaam. Hij heet Kocken. Kock noemt mij Schoen.

Zijn huis in Lerzy heeft hij 15 jaar geleden gekocht als bouwval. Het is nu een fraai opgeknapte boerderij op een heuvel, uitzicht op de vallei waar de ochtendmist langzaam uit omhoog kruipt. In de avond is het er doodstil en pikdonker. Alleen uilen laten van zich horen. Verwarming is er niet, wel drie mooie houtkachels. De avond brengen we pratend en houtverstokend door. Gestaag een fles whisky wegtikkend. We kennen elkaar 44 jaar en waar bij mij geheugengaten vallen, vult hij ze in en vice versa. Over Hageveld waar we elkaar leerden kennen. De bootreis die we maakten over de rivier de Zaïre in 1986. Diepzinnige gesprekken over de kinderen (hij drie, ik drie), liefde (oude en nieuwe), werk (we hebben jaren samengewerkt) en geld. Over waar het mis ging tussen ons en hoe we ons hebben herpakt. Om over te gaan op slap ouwehoeren, vrouwen, auto’s en flauwe woordgrappen.

Het was zo’n week waarin je denkt: dit is nou belangrijk. Mannenvriendschap. Smeerolie van mijn leven.

Geef een reactie

