Verbroedering

stonehenge-sunriseOp Stonehenge geweest op 21 juni? Of een esoterische klankschaalhealing gehad? Of gewoon lekker midzomernacht doorgefeest? Ik kan me voorstellen dat als je niet iets heel bijzonders hebt gedaan, deze langste dag van het jaar gewoon aan je is voorbijgegaan. Met misschien nog vaag ergens in het achterhoofd de gedachte: ‘Ja, volgens mij was het mooi weer toen, en lang licht’. Beide kloppen. En ik had geen druïde op bezoek, was niet aan het maandansen op het Seinwezen-dak, noch heb ik een midsummernightparty gehad. Maar ik kan me deze dag – en vooral de avond erg goed herinneren.

Op 21 juni had ik een mooie ontmoeting. Niks toeval, gewoon georganiseerd. Twee broers die al jaren in lichte onmin met elkaar leven, had ik bij mij aan tafel in het Seinwezen. Doel: een klein beetje terugkijken, maar vooral vooruit blikken. Als je halverwege de vijftig bent, dan moet je vooral meenemen uit het verleden wat de moeite waard is, dit koesteren en er samen mee oud worden. Goed om over de pijnpunten uit het verleden te kunnen lachen of huilen. Prima om er een stevig meningsverschil over te hebben – maar vooral niet gaan vingerwijzen en anderen vertellen wat een sukkel die ene is. Want voor je het weet is het 21 juni 2030. Wat ver weg lijkt, maar al over 13 jaar is. En dertien jaar geleden, toen zijn Marlon Brando en Wim Verstappen overleden. Was de gijzeling van kinderen op een school in Beslan (Rusland), kreeg de wereld nog een keer vier jaar George Bush – en was die waanzinnige Tsunami. Vooral die laatste gebeurtenis staat menigeen in het geheugen gegrift alsof het gisteren gebeurd is. Driehonderdduizend doden – en wie kent niet iemand die toen in Indonesië op vakantie was. Er zijn later nog indrukwekkende films over gemaakt.

De broers hebben de strijdbijl begraven.
Hoe de tonnen kilo’s zwaar wegende stenen van Stonehenge een kleine 3000 jaar geleden zijn neergezet is een raadsel dat jaarlijks tot bijzondere bijeenkomsten leidt. Ik ben niet zo van de druïdes en klankschalen, maar het geheim van Stonehenge als metafoor voor duurzame oplossingen, daar ben ik voor. Als iemand nog een menhir heeft die hij kwijt wil, het Seinwezen biedt plek. Voor de nieuwe Seinwezen aanpak: duurzame oplossingen à la Stonehenge. Houden we een stukje Engeland in Haarlem, ook na de Brexit.

Geef een reactie

