Leonardo en de ijsbeer

1997

Leonardo di Caprio en Kate Winslet veroveren miljoenen harten met hun weergaloze spel in James Cameron’s meesterwerk The Titanic. Dat van mij ook. Mijn oudste zoon, toen acht, kleedt zich als Leonardo, wil op hem lijken, neemt hem als voorbeeld. Zijn afbeelding hangt aan zijn jongenskamermuur. Ik weet nog hoe ik de bioscoop uitloop. Alsof er een verliefdheid in mij is gekropen, een lichtheid die me doet verzuchten en een melancholische glimlach om de lippen brengt. Kate, natuurlijk. Zonder twijfel. Maar ook die twee samen. Ze hebben me geraakt. Neil Young zong er twee decennia ervoor al over – I fell in love with the actor. She was playing a part that I did understand. Mooi nummer. Staat op de klassieker Harves.

2016

Eind oktober zie ik Leonardo weer. In de Van Nellefabriek in Rotterdam na de Klimaattop. Hij raakt me weer. Nu als volwassen man in een adembenemende film over de wereld. Over waar we nu staan en waar het heengaat. Collega Berend haalt nog maar een biertje. Echt vrolijk wordt je niet van Before the flood maar de beelden zijn adembenemend. Leonardo wandelt met Obama, hugt Al Gore, gaat in gesprek met Ban Ki Moon, kust de ring van de paus. Daar is hij zenuwachtig voor. De paus, die ontmoet je niet zomaar. Misschien wel de meest invloedrijke wereldleider ooit. De boodschap is helder: we hebben er een pestzooi van gemaakt en als we niet snel iets doen, dan halen we 2060 niet. Nog een aanrader: ga kijken die film, Before the flood. Een glansrol voor Di Caprio. Ik weet sindsdien dat Leonardo al tijdens de Titanic zo begaan is met de wereld, het klimaat. Hij is zelfs VN Ambassadeur voor de vrede.

2040

Ik stap uit de airbus. Lijn 42, Bloemendaal aan Zee – Amsterdam. Kwiek voortgestuwd door mijn schoenen met zonaangedreven loopondersteunerzolen, ga ik café de Lichting binnen ‘Voorheen De Sligting’ staat onder de lednaam. Morgen word ik 82. Mijn aandacht wordt getrokken door de moving lichtpaalabri. De 20 jarige jongen lijkt op mijn oudste kleinzoon. Het is Di Caprio Junior die het Klimaattribunaal toespreekt in New York. Er staan acht oud-wereldleiders en zes voormalig CEO’s van topbedrijven terecht. Ik herken de dame van Shell die in 2016 de oliegigant leidde. Het proces is aangespannen door de Wereld. Di Caprio junior is fel. Hij stelt dat de Wereld dit proces voert omdat 98% van de betrokkenen bij het Klimaatakkoord van 2015 zich heeft gehouden aan de afspraken. “Daarom kan ik hier staan. Kan ik mijn kinderen laten zien wat sneeuw is. Wat een regenwoud is, wat een gletsjer is. Kan ik vertellen dat er nog steeds ijsberen rondlopen. Dat steden in India en China vol bomen staan en hun inwoners niet verstikken. Dat Groenland wit is. Dat er niet wordt gezeild op de Noordpool. Dat Kiribati nog steeds bestaat. U staat terecht omdat u weigerde de akkoorden uit te voeren”. Ik denk aan zijn vader op de voorplecht met Kate. Ik voel de vlinders heel even kriebelen. Ik krijg een glimlach om mijn gerimpelde lippen. We hebben het gered.titanic-story_647_021016124023

Geef een reactie

